понеділок, 4 березня 2019 р.

Утренняя настройка на хороший день Morning meditation

Криза переходу з 4 в 5 клас


Перехід з початкової школи в середню
   Деякі батьки, незадоволені навчанням і поведінкою дитини в початковій школі, покладають великі надії на перехід в середню школу, вважаючи, що саме в п'ятому класі все почнеться по-справжньому. І ці батьківські очікування вільно чи мимоволі передаються дітям. Дитина теж починає чекати «нового життя».
Збіг ЗМІН
   Дійсно, навчання в середній школі відбувається більш інтенсивно і вимагає від учнів більшої самостійності. Однак не слід очікувати від переходу в середню школу занадто багато чого. Навчання в п'ятому класі спирається на базу навичок і знань, отриманих в початковій школі.
   Перехід учнів з початкової школи в середню справедливо вважається кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогів і шкільних психологів свідчать про те, що цей перехід неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя.
   Часто зовнішні зміни збігаються за часом з початком фізіологічних змін в організмі дітей. Все це в першу чергу відбивається на якості успішності (наприклад, відмінник в початковій школі раптом в п'ятому класі починає отримувати четвірки і трійки). Хоча буває і так, що дитина, ледве-ледве навчався в початкових класах на трійки, раптом стає твердим хорошистом.
Чи можна уникнути серйозних проблем з навчанням під час переходу в середню школу? Досвід показує, що можна. Але для цього необхідно враховувати всі фактори, що впливають на якість навчання в п'ятому класі.


Звичка ДО КОНТРОЛЮ
   У початковій школі учні завжди знаходяться в полі зору педагога, який контролює ступінь їх готовності до чергового уроку, допомагає врегулювати конфліктні ситуації з іншими вчителями (наприклад, дитина забула фізкультурну форму, не приніс альбом). Учитель початкових класів знаходиться в тісному контакті з батьками. Він уважно стежить за тим, щоб вся необхідна інформація була записана в щоденник і доведена до їх відома.
   У середній школі діти опиняються наданими самі собі. Вони повинні самостійно переходити з кабінету в кабінет, готуватися до уроків, і дуже часто їм доводиться самостійно вирішувати питання з учителями. Спізнитися на урок, забути якусь навчальну річ, не зробити завдання - все це стає більш серйозною провиною, ніж в початковій школі.
З класним керівником п'ятикласники зустрічаються тільки на уроках, які він веде, і на рідкісних, на жаль, класних годинах. Природно, що і батьки не можуть бути в курсі всього, що відбувається в школі.
Виходить, що учні, які ще вчора були під постійним контролем з боку вчителя і батьків, тепер повинні поєднувати навчальні та організаційні сторони шкільного життя.
Деякі діти в силу своїх психологічних особливостей не готові до подібної самостійності, вони відчувають розгубленість, весь час все плутають і забувають, не можуть зосередитися на навчанні. Інші діти настільки звикли до постійного контролю з боку дорослих, що не здатні самостійно організувати власну шкільне життя. Все це, природно, веде до зниження успішності.
НА ПЕРШОМУ МІСЦІ - РЕЖИМ
З одного боку, при переході в середню школу мало що змінюється: дитину оточують ті ж однокласники, в розкладі вказані в основному вже знайомі предмети, а перші тижні навчання присвячені повторення пройденого в початковій школі.
Він продовжує приходити в той же час в той же будинок, йому задають домашні завдання, так само питають на уроках і ставлять оцінки.
Але, з іншого боку, заняття тепер проходять в новому кабінеті, а часто - і в різних кабінетах. У розкладі з'явилися назви незнайомих предметів (природознавство, історія). І найголовніше - кожен предмет веде новий учитель.
Кожен учитель по-своєму реагує на те, що відбувається в класі і пред'являє учням певні вимоги. Наприклад, для одного шум під час уроку може бути природним фоном його пояснень, а інший суворо карає за найменше відволікання. Дитині необхідно час, щоб звикнути і навчитися поводитися відповідно до вимог.
Слід пам'ятати, що і вчитель повинен звикнути до класу, налаштуватися на роботу з ним. Багато вчителів, які беруть п'ятий клас, до цього працювали з випускниками - дорослими, самостійними учнями, а тепер також змушені звикати до того, що їх нові підопічні потребують додаткового контролю, нагадуваннях. Вони можуть міркувати про серйозні речі і втрачати одяг, підручники, забувати, в якому кабінеті наступний урок і як звуть їх вчителі.
Період адаптації до нових правил і вимог може займати у дитини від одного місяця до цілого року. В цей час і може спостерігатися деякий спад успішності, так як діти швидше зайняті вивченням форми, ніж змісту навчальної діяльності.

ПОЧАТИ СПОЧАТКУ
Як і будь-яка криза, перехід в середню школу має і свої позитивні сторони. Нова навчальна ситуація дозволяє перебороти сформовані в початковій школі стереотипи.
Основною особливістю переходу в п'ятий клас, як уже говорилося, є зміна вчителів. Всі предмети тепер ведуть різні викладачі. І хоча це створює певні труднощі, в той же час поява нового вчителя завжди шанс для дитини побудувати свої взаємини з предметом по-новому.
Саме в п'ятому класі школяр отримує можливість почати свою навчальну життя спочатку. Учень з закріпилася репутацією трієчника або двієчника може стати хорошистом і навіть відмінником.
Багато старшокласників згадують, що саме в п'ятому класі у них виявився інтерес до того чи іншого предмету, який не тільки сприяв підвищенню якості їх навчання в цілому, але і допоміг в подальшій професійній орієнтації.
Ось приклад з життя десятикласниці Маші, що вибрала для себе гуманітарний напрям.
Маша в початковій школі вважалася слабкою ученицею, часто отримувала трійки і двійки. Свою вчительку побоювалася, з однокласниками відносини у неї не складалися. Загалом, в школу ходити не любила.
Початкову школу вона закінчила з трійками з математики та «натягнутою» четвіркою з читання. На першому ж уроці літератури в п'ятому класі Маша щось відповідала новій учительці, і в кінці уроку та похвалила дівчинку і поставила їй в щоденник п'ятірку за урок. Маша була здивована - вона отримала п'ятірку, як їй здавалося, ні за що. Незнайома вчителька виділила її.
Напевно, саме з цього дня урок літератури став улюбленим для Маші, вона стала більше читати, з нетерпінням чекала уроків літератури. Їй стало набагато цікавіше вчитися, і з трієчниці Маша перетворилася в хорошистку.
Саме можливість для дитини почати навчальне життя спочатку і є позитивним ключовим моментом переходу в середню школу. Але зробити це дитина може тільки за допомогою оточуючих: вчителів і батьків.
Причини неуспішності
Крім розглянутих специфічних причин, що впливають на якість успішності в п'ятому класі, існують і інші, характерні не тільки для цього віку.
Фізіологічні зміни. Перехід в середню школу може співпадатити з початком фізіологічних змін в організмі дитини. Дитина починає рости, стає плаксивою, весь час хоче спати, або навпаки, стає розгальмованою, як в руховій так і в мовній сфері спілкуванні. Наслідком цих явищ є неуважність, ослаблення пам'яті, уваги. Природно, що для адаптації дитини в такій ситуації потрібно більше часу.
Невпевненість в собі. Сформувавшись один раз, невпевненість в собі, в своїх здібностях «переходить» з дитиною з класу в клас. Дитина як би заздалегідь вважає, що у нього нічого не вийде, і навіть не наважується пробувати.
Причиною такої невпевненості в собі можуть бути підвищена тривожність, тиск з боку близьких, їх надмірна вимогливість, боязнь не виправдати очікувань. Невпевненість в собі може особливо сильно проявлятися в перехідному віці. Дитина починає критично ставитися до себе і своїх успіхів, своєї зовнішності і здібностей чогось досягти. У багатьох підлітків спостерігається різке падіння самооцінки. Допомогти дитині подолати ці труднощі, відчути себе успішним і компетентним можна, тільки розібравшись в їх причинах.
Особисті проблеми. Різке погіршення якості навчання може бути пов'язано з особистими проблемами дитини: посварився з одним, закохався, проблеми в родині і т.д. Знання того, що турбує дитину, допоможе з терпінням і розумінням поставитися до його неуспішності. Іноді досить перечекати якийсь час, і все увійде в колію, а іноді необхідна підтримка і допомога фахівця - психолога.
Відсутність здібностей. Скоріше мова йде про відсутність у дитини якихось видатних здібностей, на що сподівалися батьки. Зазвичай вже до закінчення початкової школи у всіх дітей сформовані навички навчальної діяльності, але у деяких дітей ці навички все - таки слабо виражені і їм потрібна постійна допомога дорослих у засвоєнні програмного матеріалу, контроль за їх навчанням. Є предмети які даються дитині важко, звідси нелюбов до певних предметів, небажання їх робити, а отже, неуспішність у навчанні. Є діти з гуманітарним, математичним, творчим складом розуму, звідси і інтереси до предметів різні. Але в п'ятому класі з'являються нові предмети, і у дитини є можливість проявити себе в інших формах.
Відсутність інтересу. Дуже часте явище - дитина погано вчиться, тому що йому нецікаво. Причини можуть бути різні: постійні невдачі, погані відносини з учителем або однолітками, особисті проблеми, батьки перестали цікавитися його успіхами і справами (вирішили, що він вже дорослий). Іноді дитина заявляє, що йому нецікаво вчитися, тому що він не розуміє, як те, що вони вивчають в школі, може стати в нагоді йому в житті.
Пояснення, що потім це тобі точно стане в нагоді або що вчитися треба для загального розвитку, в цьому випадку не згодяться. Але батьки можуть постаратися наочно показати дитині сенс вивчення того чи іншого предмета. Життя постійно ставить перед людиною завдання, що вимагають застосування шкільних знань: наприклад, без таблиці множення дуже складно порахувати, скільки грошей знадобиться на покупку продуктів. А знання алфавіту допомагає орієнтуватися в каталогах і енциклопедіях.
Розгадування кросвордів вимагає наявності певних знань на рівні шкільної програми (географії, історії, літератури). Можна попросити у дитини допомоги, разом з ним пошукати відповідь в підручниках.
Вирушаючи з дітьми в подорож або просто добираючись з одного кінця міста в інший, можна запропонувати їм розрахувати швидкість руху або пройдену відстань.
Коли хтось із рідних чи знайомих збирається в подорож, обговоріть, як йому одягтися і на який клімат розраховувати, які традиції треба буде дотримуватися.
Власний город або навіть квіти на підвіконні - хороший практикум з ботаніки і навіть генетиці (торік цвіли червоні і білі гвоздики, а тепер із зібраних з них насіння чомусь виросли рожеві).
 А обговорення різних кінотрюків продемонструє необхідність знання фізичних законів.
ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
• Якщо ви перейшли в 5-ий клас з початкової школи, це зовсім не означає, що ваша дитина вже доросла і самостійна. Це ілюзія. Вона багато знає і вміє, але це робить "для кого-то", для вчителя, для батьків, але не для себе. Для учня ситуація змінилася і для неї що було в початковій школі, те і залишилося в початковій школі. Вам необхідно прожити 5-ий клас з вашою дитиною як 1-ий, щоб зберегти і довести їй, що всі попередні правила і вимоги дійсні і з 5 по 11 клас.
• Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, постарайтеся якомога швидше зустрітися і обговорити це з класним керівником.
• Якщо в сім'ї відбулися якісь події, що вплинули на психологічний стан дитини (розлучення, від'їзд в довгу відрядження когось із батьків, народження ще однієї дитини і т.ін.) повідомте про це класного керівника. Саме змінами в сімейному житті часто пояснюються раптові зміни в поведінці дітей.
• Обов'язково виявляйте цікавість до шкільних справ, обговорюйте з нею складні ситуації з учителем і однокласниками, разом шукайте вихід з конфліктів, діліться своїм досвідом.
• Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте йому описати їх, відзначити якісь особливі риси.
• Порадьте дитині в скрутних ситуаціях звертатися за допомогою до класного керівника.
• Не слід відразу послаблювати контроль за навчальною діяльністю дитини, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до вашого контролю. Привчайте її до самостійності поступово: вона  повинна сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і спитати уроки. Просто контролюйте зроблено-не зроблено і вимагайте зробити самій.
• Основними помічниками батьків у складних ситуаціях є терпіння, увага і розуміння.

Немає коментарів:

Дописати коментар